Decizia nr. 38 din 14 decembrie 2009 cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 17 alin. 1 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată

R O M Â N I A

ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE

– SECŢIILE UNITE  –

D E C I Z I A nr. 38                                                                              Dosar nr. 24/2009

 

Şedinţa de la 14 decembrie 2009

Sub președinția,

Doamnei judecător Lidia Bărbulescu, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție,

Înalta Curte de Casație și Justiție, constituită în Secții Unite, în conformitate cu dispozițiile art. 25 lit. „a” din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 17 alin. 1 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, coroborate cu dispozițiile art. 1 și art. 2 alin. 1 și 11 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările și completările ulterioare, în referire la admisibilitatea majorării cu 75% a indemnizațiilor lunare pentru auditorii publici externi (foști controlori financiari) din cadrul Curții de Conturi a României.

Secțiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozițiilor art.34 din Legea nr.304/2004, republicată, fiind prezenți 67 de judecători din 103 aflați în funcție.

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a fost reprezentat de procuror Antoaneta Florea – procuror șef al Biroului de reprezentare din cadrul Secției Judiciare – Serviciul Judiciar Civil.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a susținut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a se stabili că majorarea salarială cu până la 75% din salariul de bază, prevăzută de art. 17 alin. 1 din Legea nr. 94/1992 și de art. 1 și art. 2 alin. 1 și alin. 11 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, nu se acordă auditorilor publici externi care își desfășoară activitatea în cadrul Curții de Conturi.

 SECȚIILE UNITE,

Deliberând asupra recursului în interesul legii, constată următoarele:

Prin recursul în interesul legii se arată că în practica instanțelor de judecată s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 17 alin. 1 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, coroborate cu dispozițiile art. 1 și art. 2 alin. 1 și 11 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările și completările ulterioare, în referire la admisibilitatea majorării cu 75% a indemnizațiilor lunare pentru auditorii publici externi (foști controlori financiari) din cadrul Curții de Conturi a României.

Astfel, se învederează că unele instanțe au admis acțiunile prin care auditorii publici externi din cadrul Curții de Conturi au solicitat plata drepturilor bănești reprezentând majorarea de 75% din indemnizația de bază, reținând că între auditorii din cadrul Autorității de Audit și foștii controlori financiari (actualii auditori publici externi) din cadrul Curții de Conturi nu poate exista un tratament diferențiat, deoarece îndeplinesc funcții cu atribuții similare și, în consecință, diferențierea salarială nu are la bază o justificare obiectivă și rezonabilă.

Alte instanțe, dimpotrivă, au respins acțiunile prin care auditorii publici externi (foștii controlori financiari) din cadrul Curții de Conturi au solicitat acordarea majorării de 75% din indemnizația brută lunară, apreciind că acest drept salarial suplimentar este recunoscut doar personalului care își desfășoară activitatea în cadrul Autorității de Audit, voința legiuitorului în acest sens fiind materializată printr-un act normativ cu caracter special care nu poate fi extins și asupra altor categorii de personal.

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a apreciat acest ultim punct de vedere ca fiind în litera și spiritul legii.

În legătură cu această chestiune de drept, în privința căreia s-a considerat că instanțele nu au un punct de vedere unitar, se constată următoarele:

În conformitate cu prevederile art. 17 alin. 1 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, salarizarea personalului din cadrul Autorității de Audit se face în conformitate cu legislația privind salarizarea personalului din cadrul Curții de Conturi și cu prevederile Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările ulterioare.

Art. 1 alin. 1 din Legea nr. 490/2004 dispune că personalul de specialitate care are și îndeplinește efectiv atribuții în cadrul structurilor care au ca obiect de activitate gestionarea asistenței financiare comunitare acordate României prin instrumentele de preaderare PHARE, ISPA ȘI SAPARD, prin instrumente financiare provizorii Facilitatea de tranziție, Facilitatea Schengen, prin Fondul European pentru Garantare în Agricultură, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, Fondul European pentru Pescuit, prin fondurile structurale și de coeziune, Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European și Contribuția financiară elvețiană pentru coeziunea Uniunii Europene este constituit din personal contractual sau, după caz, funcționari publici, iar prin alin. 2 al aceluiași articol se precizează că prin personalul de specialitate din cadrul structurilor care au ca obiect de activitate gestionarea asistenței financiare comunitare acordate României se înțelege personalul încadrat pe funcții publice sau pe funcții contractuale bugetare, altul decât cel încadrat pe funcții comune din sectorul bugetar

Art. 2 alin. 1 din Legea nr. 490/2004 prevede că salariile de bază corespunzătoare funcțiilor în care este încadrat personalul prevăzut la art. 1 pot fi majorate cu până la 75% în funcție de îndeplinirea criteriilor stabilite prin hotărâre a Guvernului, iar potrivit alin. 11, pentru personalul din cadrul Autorității de Audit criteriile pentru majorarea salariilor cu până la 75% se aprobă prin hotărâre a plenului Curții de Conturi, la propunerea președintelui Autorității de Audit, hotărâre care se publică în Monitorul Oficial al României, partea I.

Așadar, voința legiuitorului în ceea ce privește acordarea majorării cu 75% a salariilor de bază a fost materializată printr-un act normativ cu caracter special, textele propuse spre interpretare fiind lipsite de echivoc în ce privește persoanele pe care le vizează – este evident că nu pot beneficia de majorarea menționată auditorii publici externi.

Drept urmare nu se poate considera că problema de drept supusă examinării este susceptibilă de a fi soluționată diferit de instanțele judecătorești, cu atât mai mult cu cât din prevederile art. 12, art. 13 alin. 1 și art. 16 alin. 1 din Legea nr. 94/1992 rezultă că auditorii publici externi nu fac parte din personalul de specialitate din cadrul Autorității de Audit ci, fiind angajați în cadrul Curții de Conturi, desfășoară activități de audit extern în sectorul public (art. 2 lit. e din lege), fără a îndeplini vreuna dintre atribuțiile specifice domeniului asistenței financiare comunitare.

Se observă, totodată, că ceea ce au rezolvat instanțele diferit a fost chestiunea dacă auditorii publici externi pot fi asimilați, sub aspectul salarizării, personalului de specialitate din cadrul Autorității de Audit, astfel încât să beneficieze de sporul de 75% menționat.

Rezolvarea diferită a acestei probleme de drept nu-și are însă temeiul în niciunul din textele propuse spre interpretare de procurorul general și aceasta deoarece instanțele nu au reținut, în interpretarea acestor texte, că auditorii publici externi trebuie sau, dimpotrivă, nu trebuie salarizați la fel ca personalul de specialitate din cadrul Autorității de Audit.

Astfel, instanțele care au recunoscut și auditorilor publici externi dreptul la majorarea salarială solicitată și-au întemeiat soluția, în principal, pe dispoziții constituționale, ale Codului muncii, precum și pe dispoziții cuprinse în Declarația Universală a Drepturilor Omului, Pactul internațional cu privire la drepturile sociale și politice, Carta Socială Europeană, reținând, în esență, că întrucât cele două categorii de personal fac parte din aceeași categorie profesională și îndeplinesc funcții cu atribuții similare, este necesară înlăturarea discriminării determinate de existența unui tratament juridic diferențiat în privința salarizării.

În aceste condiții, nu se poate reține că instanțele au interpretat și aplicat diferit textele indicate în recursul în interesul legii.

Pe de altă parte, se cere arătat că Secțiile Unite se pot pronunța numai în limitele în care au fost învestite, neavând posibilitatea de a proceda la extinderea recursului în interesul legii asupra altor chestiuni de drept decât cele cu care au fost sesizate.

În consecință, constatând că nu sunt îndeplinite condițiile art. 329 alin. 1 din Codul de procedură civilă, urmează ca prezentul recurs în interesul legii să fie respins.

 PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D : 

Resping recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.17 alin.1 din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, coroborate cu dispozițiile art.1 și art.2 alin.1 și 11 din Legea nr.490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările și completările ulterioare, în referire la admisibilitatea majorării cu 75% a indemnizațiilor lunare pentru auditorii publici externi din cadrul Curții de Conturi a României.

Pronunțată, în ședință publică, azi 14 decembrie 2009.

 

PREȘEDINTELE

ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

Lidia Bărbulescu

 

Prim magistrat asistent

Adriana Daniela White