COMUNICAT DE PRESĂ
La data de 3 martie 2021, la sediul principal al Înaltei Curți de Casație și Justiție a avut loc evenimentul de prezentare al Raportului de activitate al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru anul 2020.
Raportul a fost aprobat în Adunarea generală a judecătorilor instanței supreme la data de 2 martie 2021 și urmează a fi publicat pe pagina de Internet a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Evenimentul de prezentare a raportului s-a desfășurat cu participarea domnului Klaus Werner Iohannis, președintele României, care a adresat un mesaj judecătorilor instanței supreme, precum și marelui public în legătură cu acest an dificil pentru sistemul judiciar și provocările perioadei următoare.
Totodată, au participat domnul Valer Dorneanu, președintele Curții Constituționale, domnul judecător Mihai-Bogdan Mateescu, președintele Consiliului Superior al Magistraturii, domnul Stelian Ion, ministrul justiției, doamna procuror Gabriela Scutea, procuror general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, doamna Renate Weber, Avocatul Poporului, domnul avocat Traian-Cornel Briciu, președintele Uniunii Naționale a Barourilor din România, domnul Dumitru Viorel Mănescu, președintele Uniunii Naționale a Notarilor Publici.
Necesitatea asigurării respectării regulilor de securitate şi protecție sanitară a impus participarea judecătorilor Înaltei Curți de Casație și Justiție prin intermediul platformei de videoconferință.
În mesajul prezentat cu această ocazie, doamna judecător Corina-Alina Corbu, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, a subliniat că, într-un an judiciar dificil și atipic, în situația specială cauzată de pandemia de COVID-19, Înalta Curte a demonstrat capacitatea de a rămâne pe deplin funcțională, atât sub aspectul îndeplinirii rolului său constituțional de a gestiona mecanismele de unificare a practicii judiciare, cât și în calitate de cea mai înaltă instanță judecătorească.
Prin efortul judecătorilor din cadrul Înaltei Curți, precum și prin măsurile prompte de repunere a cauzelor pe rol după încheierea stării de urgență și prin reducerea la jumătate a vacanței judiciare, parametrii de activitate ai instanței supreme s-au menținut constanți, în pofida restrângerii activității judiciare impuse de starea de urgență instituită în condițiile pandemiei de COVID-19.
În anul 2020, volumul de activitate a înregistrat o variație de sub 2000 de dosare față de anul de referință anterior, fiind rulate în total 26976 de cauze, dar acesta a rămas extrem de ridicat pentru o instanță de ultim grad de jurisdicție. Numărul dosarelor soluționate a crescut față de anul 2019 cu peste 1100 de dosare, ajungând la 15404 dosare, iar stocul de dosare la finalul anului a scăzut cu 3078 de dosare. Datele statistice îndreptățesc un optimism moderat în ceea ce privește operativitatea, diminuarea duratei de soluționare a cauzelor și numărul redactărilor restante, în special la nivelul Secției de contencios administrativ și fiscal, care este cea mai aglomerată secție a instanței supreme.
Cel din urmă indicator rămâne în continuare la un nivel ridicat, fiind necesar ca în cursul anului 2021 să se acționeze concertat pentru rezolvarea sau ameliorarea acestor probleme, cauzate de supraîncărcare și devenite cronice.
În acest sens, președintele Înaltei Curți a invitat la dialog reprezentanții tuturor puterilor statului cu atribuții în ceea ce privește serviciul public al justiției.
Pentru anul 2021, instanța supremă are ca prioritate deschiderea față de cetățenii implicați în procedurile judiciare și față de nevoile concrete ale acestora, prin continuarea demersurilor de modernizare, digitalizare și eficientizare a activității sale.
Președintele Înaltei Curți a transmis un mesaj special de apreciere judecătorilor din cadrul tuturor celorlalte instanțe judecătorești, pentru modul în care aceștia au reușit să-și exercite misiunea socială în condițiile dificile create de contextul crizei sanitare și de problemele curente cu care se confruntă.
De asemenea, instanța supremă rămâne deschisă parteneriatului cu toate celelalte profesii juridice, în scopul îmbunătățirii calității serviciului public pe care îl oferă.