Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
C O M U N I C A T
În şedinţa din 11 noiembrie 2024, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă, legal constituit în fiecare dintre cauze, a soluționat cinci sesizări în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, fiind pronunțate următoarele soluții:
Decizia nr. 69 în dosarul nr. 2029/1/2024
Admite sesizările conexate formulate de Curtea de Apel Piteşti – Secţia I civilă în dosarul nr. 3792/90/2022 şi de Curtea de Apel Tîrgu-Mureş – Secţia I civilă în dosarul nr. 2876/102/2022 în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile, şi, în consecinţă, stabileşte că:
În interpretarea şi aplicarea art. 82 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 7 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi la acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1275/2005, indemnizaţia de delegare/detaşare (diurna) nu intră în baza de calcul a pensiei de serviciu.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 11 noiembrie 2024.
Decizia nr. 70 în dosarul nr. 2020/1/2024
Admite sesizarea formulată de Tribunalul Bucureşti – secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, în Dosarul nr. 20.154/3/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabilește că:
În interpretarea şi aplicarea art. I alin. (1) şi alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, personalul din familia ocupaţională „Justiţie”, ale cărui drepturi salariale au fost calculate, prin acte administrative ale ordonatorilor principali de credite, prin raportare la valoarea de referinţă sectorială de 605,225 lei, fără a se ţine cont de plafonarea prevăzută de art. 38 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, nu beneficiază de majorarea de 5% a indemnizaţiei de încadrare brute lunare, începând cu 01 ianuarie 2024.
Admite sesizările formulate de Tribunalul Vâlcea – Secţia a II-a civilă în Dosarul nr. 1.325/90/2024, de Curtea de Apel Târgu Mureş – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.618/102/2024, de Tribunalul Alba – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă, în dosarele nr. 1.766/107/2024, nr. 1.778/107/2024, nr. 1.771/107/2024, nr. 1.772/107/2024, nr. 1.777/107/2024 şi nr. 1.768/107/2024 şi de Tribunalul Mureş – Secţia contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.952/102/2024 în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că:
„În interpretarea şi aplicarea art. III pct. 3, art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 128/2023 cu trimitere la art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, structurile subordonate ale A.P.I.A. şi Inspecției Muncii nu beneficiază de dreptul la majorare cu 5% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 a salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare brută lunară cuvenite de la 1 ianuarie 2024, cu excepția situaţiei în care, din aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 128/2023, ar rezulta o majorare a salariilor de bază mai mică decât procentul prevăzut la art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, situaţie în care se aplică procentul de 5% la salariul de bază aferent lunii decembrie 2023”.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 11 noiembrie 2024.
Decizia nr. 71 în dosarul nr. 1617/1/2024
Respinge, ca inadmisibile, sesizările conexate formulate de Tribunalul Cluj – Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, în dosarul nr. 2663/117/2023, de Tribunalul Hunedoara – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, în dosarele nr. 4225/97/2023, nr. 18/97/2024, nr. 3249/97/2023, nr. 4067/97/2023, 3850/97/2023 şi, respectiv, nr. 1293/97/2023, de Tribunalul Suceava – Secţia contencios administrativ şi fiscal, în dosarele nr. 3446/86/2022*, nr. 3660/86/2022* şi, respectiv, nr. 995/86/2024 şi de Tribunalul Alba – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă, în dosarul nr. 1835/107/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunilor de drept ce vizează interpretarea și aplicarea dispoziţiilor art. 39 alin. (1) și (4) şi art. 6 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, cu referire la stabilirea nivelului maxim de salarizare aflat în plată pentru funcții similare prin includerea unor drepturi salariale recunoscute altor salariați prin hotărâri judecătorești definitive.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică, astăzi, 11 noiembrie 2024.
Decizia nr. 72 în dosarul nr. 1907/1/2024
Respinge ca inadmisibilă sesizarea formulată de Tribunalul Ialomița – Secţia civilă privind dezlegarea următoarei chestiuni de drept:
Dacă dispozițiile art. 6 lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017 permit ca salariul de bază corespunzător gradației 0 pentru funcțiile din aparatul de specialitate al primarului să se stabilească la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, indiferent de gradul/treapta profesională deținută de personal.
Respinge ca inadmisibilă sesizarea formulată de Tribunalul Suceava – Secția de contencios administrativ şi fiscal privind dezlegarea următoarelor chestiuni de drept:
- dacă, începând cu 1 ianuarie 2024, în ceea ce privește modalitatea de stabilire a indemnizațiilor lunare pentru funcțiile de demnitate publică locală si funcțiile asimilate acestora, prevăzute în Anexa nr. IX lit. c) din Legea – cadru nr. 153/2017, (în speță, primar şi viceprimar), prin „nivelul aferent lunii decembrie 2023”, la care fac referire prevederile art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2022 și din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 127/2023, se are în vedere salariul minim garantat în plată cu care se face înmulțirea coeficienților aferenți funcției de primar și de viceprimar sau indemnizația lunară a funcției de primar şi de viceprimar, care pentru luna decembrie 2023 se determină prin înmulțirea coeficienților aferenți funcției cu salariul de bază minim brut pe țară la nivelul anului 2021?
- dacă, pentru funcționarii publici şi pentru personalul contractual din aparatul propriu al primarului şi consiliului local din instituțiile şi serviciile publice de interes local din subordinea acestora, salarizarea se face astfel încât:
-veniturile salariale să nu depășească indemnizația lunară corespunzătoare funcției de viceprimar;
– veniturile şi salariile să se încadreze în cheltuielile de personal aprobate în bugetele de venituri şi cheltuieli?.
Respinge ca inadmisibilă sesizarea formulată de Curtea de Apel Timișoara –Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale privind dezlegarea următoarei chestiuni de drept:
Recalcularea salariului brut al personalului contractual din cadrul Primăriei Orașului Oraviţa, potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Consiliului Local nr. 14 din 30 ianuarie 2018, se cuvine tuturor salariaților sau doar celor care au salariile de bază aferente gradației 0, în cazul modificării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată?.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 11 noiembrie 2024.
Decizia nr. 73 în dosarul nr. 2018/1/2024
Respinge ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Cluj – Secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. 6268/117/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Modul de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor art. 35 lit. b) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul de a stabili dacă în privinţa poliţiştilor locali, salarizaţi în baza Legii nr. 155/2010, sunt aplicabile dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.822/2004 privind stabilirea locurilor de muncă şi activităţilor cu condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, specifice pentru poliţişti, cu modificările ulterioare, în vederea determinării locurilor de muncă şi activităţilor în condiţii deosebite şi speciale.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 11 noiembrie 2024.
După redactarea considerentelor şi semnarea deciziilor, acestea se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Biroul de Informare şi Relaţii Publice