Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
C O M U N I C A T
În şedinţa din 30 iunie 2025, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă, legal constituit în fiecare dintre cauze, a soluționat douăzeci și opt de sesizări în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, fiind pronunțate următoarele soluții:
Decizia nr.267 în dosarul nr. 3013/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale, în dosarul nr. 5039/30/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile privind următoarea chestiune de drept:
Dacă profesorii itineranţi/de sprijin pot beneficia de reducerea normei didactice de predare cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului, potrivit art. 207 alin. (11) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.268 în dosarul nr. 3048/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, în dosarul nr. 16172/3/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile privind următoarea chestiune de drept:
Dacă, în lipsa fondurilor pentru plata sumelor rezultate din aplicarea Ordinelor ministrului justiţiei nr. 1184/C din 12 iulie 2023 şi nr. 2069/C din 25 octombrie 2023, Ministerul Justiţiei poate fi obligat la plata daunelor-interese sub forma dobânzii legale aferente sumelor datorate şi care au fost achitate doar parţial de către Ministerul Justiţiei.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr. 269 în dosarul nr. 13/1/2025
Respinge, ca inadmisibile, sesizările conexate formulate de Tribunalul Sibiu – Secţia I civilă, în dosarul nr. 1682/85/2024 şi de Tribunalul Iaşi – Secţia I civilă, în dosarul nr. 717/99/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
Dacă personalul angajat în calitate de director al Sistemului de Gospodărirea Apelor în cadrul Administraţiei Bazinale de Apă Olt beneficiază de sporul pentru condiţii de muncă vătămătoare sau periculoase începând cu luna mai 2021, în cuantum de 15% din salariul de bază, calculat conform art. 10 lit. a) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, anexei nr. 2 la Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, a mărimii concrete a sporului pentru condiţii de muncă, precum şi a condiţiilor de acordare a acestuia pentru familia ocupaţională de funcţii bugetare „Administraţie” din administraţia publică centrală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 917/2017 şi a contractelor colective de muncă.
şi, respectiv,
Dacă unui angajat cum este reclamanta (jurist) al Administraţiei Bazinale de Apă Prut-Bârlad i se cuvine acordarea sporului pentru condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare în cuantum de 15% din salariul de bază, calculat conform art. 10 lit. a) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 153/2017, anexei nr. 2 la Regulamentul-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 917/2017, pentru perioada ulterioară lunii februarie 2021, dacă prin buletine de expertizare s-a stabilit că sunt incidente condiţiile de acordare a acestui spor, în condiţiile în care el nu era în plată la momentul intrării în vigoare a legii-cadru privind salarizarea unitară, având în vedere şi prevederile art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, aşa cum au fost acestea modificate prin acte normative ulterioare [art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, pentru anul 2021, art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anul 2022 şi art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anul 2023].
Dacă sporul sus-menţionat i se cuvine unui angajat cum este reclamanta (jurist) al Administraţiei Bazinale de Apă Prut-Bârlad, chiar şi în situaţia în care nu a fost prevăzut în bugetul instituţiei, ţinând cont de principiul sustenabilităţii financiare reglementat de art. 6 lit. h) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.270 în dosarul nr. 512/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Alba – Secția I civilă, în dosarul nr. 309/107/2024, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă este posibilă și în ce manieră aplicarea prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, indemnizațiilor de încadrare stabilite prin raportare la prevederile art. 38 alin. (3) din aceeaşi lege-cadru, astfel cum au fost interpretate prin Decizia nr. 43 din 16 septembrie 2024 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1106 din 5 noiembrie 2024, indemnizații compuse din înmulțirea unei valori de referință sectorială cu un coeficient de multiplicare, în raport cu Decizia nr. 3 din 11 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 9 mai 2024 şi cu Decizia nr. 4 din 11 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 383 din 24 aprilie 2024, pronunţate de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru soluţionarea recursului în interesul legii, conform cărora valoarea de referință sectorială nu poate fi supusă plafonării?
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.271 în dosarul nr. 193/1/2025
Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale în dosarul nr. 1960/91/2023 şi, în consecinţă, stabileşte că:
În interpretarea art. 49 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare şi a art. 1 şi art. 3 din Legea nr. 46/1996 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, cu modificările şi completările ulterioare, perioada în care o persoană care îndeplinea funcţia de consilier juridic a satisfăcut stagiul militar obligatoriu, reprezintă vechime în funcţia de consilier juridic.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.272 în dosarul nr. 214/1/2025
Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel Ploiești — Secția I civilă în dosarul nr. 2698/120/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept și, în consecință, stabilește că:
În interpretarea dispozițiilor art. 38 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, art. 230 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art. 1 alin. (1) și (4) din Hotărârea Guvernului nr. 677/2003 privind condițiile de acordare în mod gratuit a asistenței medicale și psihologice, a medicamentelor și protezelor pentru polițiști, cu modificările ulterioare, art. 156-158 din anexa nr. 2 (Contractul-cadru) la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, respectiv anexa nr. 36 a Ordinului ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1857/441/2023 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, polițiștii pensionari beneficiază de medicamente gratuite în aceleași condiții cu polițiștii în funcție, conform regimului derogatoriu stabilit prin actele normative speciale aplicabile acestora, gratuitatea fiind limitată la pachetul de servicii de bază și condiționată de îndeplinirea cerințelor prevăzute în contractul-cadru și în normele sale de aplicare.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.273 în dosarul nr. 393/1/2025
Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale, în dosarul nr. 1806/87/2023, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile.
În interpretarea și aplicarea art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizaţiei sociale pentru pensionari, drepturile stabilite și plătite de sistemul public de pensii în baza Legii recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sunt incluse în calculul drepturilor însumate, la care se referă art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009, avute în vedere la acordarea indemnizației sociale pentru pensionari.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.274 în dosarul nr. 204/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Constanţa – Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. 2941/118/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă prevederile art. 4 din anexa nr. VI la Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, se interpretează în sensul că baza de calcul a salariului şi a sporurilor cuvenite poliţiştilor de penitenciare se calculează în funcţie de salariul minim brut pe ţară garantat anual sau prin raportare la salariul funcţiei la nivelul anului 2009.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.275 în dosarul nr. 3009/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Cluj – Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, în dosarul nr. 2803/117/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă, din interpretarea art. 9 alin. (22) şi alin. (3), art. 21 alin. (8), art. 22 alin. (4) şi alin. (42) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu art. 47 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, rezultă că:
- a) se oferă o prerogativă şefului cu competenţă de gestiune a resurselor umane de a decide încadrarea (atât la angajare, cât şi la definitivare) poliţistului în funcţii de execuţie fie echivalente cu gradul profesional deţinut, fie mai mari cu cel mult trei trepte faţă de gradul deţinut de acesta?
- b) încadrarea în funcţiile superioare de execuţie, cu cel mult trei trepte depinde de alocaţiile bugetare, conform art. 47 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, respectiv de existenţa funcţiei superioare în cadrul instituţiei angajatoare?
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.276 în dosarul nr. 3027/1/2024
Respinge, ca inadmisibile, sesizările conexate formulate de Curtea de Apel Oradea – Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. 1178/83/2023, şi de Curtea de Apel Piteşti – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. 3868/109/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele întrebări:
Articolul unic din Legea nr. 103/2023, coroborat cu prevederile art. 11 alin. (1)-(4) din Legea-cadru nr. 153/2017, se interpretează în sensul că modificarea indemnizaţiei primarului şi viceprimarului pentru o perioadă anterioară intrării în vigoare a Legii nr. 103/2023 (în mod retroactiv) permite ca modificarea corespunzătoare a salariilor de bază ale personalului din aparatul de specialitate al primarului să fie efectuată retroactiv pentru respectiva perioadă anterioară intrării în vigoare a Legii nr. 103/2023 sau, dimpotrivă, o atare modificare poate opera exclusiv pentru perioada ulterioară intrării în vigoare a Legii nr. 103/2023?
În interpretarea art. 11 alin. (1) şi alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 şi art. I alin. (44) din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 130/2021, introdus prin Legea nr. 103/2023, aceste din urmă dispoziţii determină obligarea consiliului local să modifice în mod corespunzător salarizarea şi pentru categoria de personal funcţionari publici, salarizat potrivit art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, începând cu data de 1 noiembrie 2022?
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.277 în dosarul nr. 3042/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Piteşti -Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. 862/90/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă în materia raporturilor de serviciu, guvernate de prevederile Codului administrativ, se poate dispune suspendarea de drept a raportului de serviciu al funcţionarului public pe perioada în care acesta exercită un mandat de asistent judiciar, respectiv dacă pot fi aplicate în speţă dispoziţiile art. 50 lit. d) din Codul muncii, prin raportare la prevederile art. 513 alin. (1) lit. m) coroborat cu art. 367 din Codul administrativ şi art. 1 alin. (1) şi (2) din Codul muncii, având în vedere şi dispoziţiile art. 122 alin. (2) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare şi art. 227 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.278 în dosarul nr. 420/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Cluj – Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale în dosarul nr. 3440/117/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă, în interpretarea dispozițiilor art. 31 alin. (1) și alin. (12) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, prin poliţist care îndeplinește condițiile de acordare a compensației lunare pentru chirie potrivit alin. (1) al aceluiaşi articol, respectiv condiția ca poliţistul numit în prima funcție sau mutat în interesul serviciului într-o altă localitate decât cea în care își are domiciliul să nu dețină locuință proprietate personală în acea localitate, nici el şi nici soţia/soţul acestuia, se înţelege că nu se referă chiar la locuința pentru care polițistul solicită acordarea dreptului la compensație, chiar dacă ulterior achiziţionării acesteia solicitantul a fost mutat în interes de serviciu în localitatea în care se află locuinţa achiziționată prin credit bancar?
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.279 în dosarul nr. 3012/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 12.752/3/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept:
Dacă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu se aplică în cazul revizuirii unor drepturi de pensie stabilite anterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.280 în dosarul nr. 3035/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Sălaj – Secţia civilă în Dosarul nr. 462/84/2024, privind pronunţarea unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă în interpretarea dispoziţiilor prevăzute de pct. 1 subpct. 1.4, poziţia 14, capitolul I din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, privind majorarea de 7,5% pentru activitatea de control în sănătate publică coroborate cu dispoziţiile prevăzute de art. III, pct. 3 şi 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 128/2023 pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învăţământ şi alte sectoare de activitate bugetară şi având în vedere prevederile art. V alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 128/2023 care limitează aplicarea tranşelor aferente diferenţelor salariale la salariul de bază aferent lunii decembrie, fără a depăşi salariile aflate în plată în structurile supraordonate, poate fi acordată în continuare această majorare funcţionarilor publici din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene, care efectuează în concret activităţi de control în sănătate publică, după stabilirea salariului de bază al acestora la nivelul salariului de bază al inspectorilor din cadrul Ministerului Sănătăţii.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.281 în dosarul nr. 3064/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Neamț – Secția I civilă și de contencios administrativ în Dosarul nr. 416/103/2024, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Se impune recuperarea prejudiciului cauzat reclamantului, beneficiar al indemnizației pentru limită de vârstă, începând cu data încetării plătii acesteia prin efectul Legii nr. 7/2021 pentru modificarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, declarată neconstituţională prin Decizia Curții Constituționale nr. 261 din 5 mai 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 570 din 10 iunie 2022, în mod similar cu cele statuate de Curtea Constituțională prin Decizia nr. 678 din 28 noiembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 1.119 din 12 decembrie 2023 (paragraful 57)?
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.282 în dosarul nr. 3026/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Constanţa – Secţia I civilă, în dosarul nr. 2355/118/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
Modalitatea de determinare a începutului curgerii prescripţiei cu privire la drepturile pretinse în temeiul dispoziţiilor art. 1 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul calculării soldei funcţiei de bază şi sporurilor la nivelul maxim de salarizare pentru funcţii similare.
Modalitatea de calculare a soldei funcţiei de bază prin includerea sporului de fidelitate de 15% în temeiul art. 1 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.283 în dosarul nr. 3066/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Timiş – Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. 1761/30/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
Dacă, în interpretarea şi aplicarea prevederilor art. 39 alin. (2) din Normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi ministrului administraţiei şi internelor nr. 697/112/2011 cu modificările şi completările ulterioare, raportat la pct. 3 din secțiunea 1 din anexa nr. 2 la Normele metodologice privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.012/2013, cu modificările şi completările ulterioare, medicii de familie care participă la constituirea unui centru de permanenţă, asigurând continuitatea asistenței medicale primare în regim de gardă, în cabinetul propriu sau prin rotație în spațiul pus la dispoziție de unul dintre medicii participanți la convenția de asociere, trebuie să justifice modul de cheltuire a tarifului orar majorat cu 50%, adică 20 lei/oră, prevăzut pentru cheltuielile de administrare şi funcționare ale cabinetului, precum şi pentru costurile cu dotarea şi menținerea trusei de urgență cu medicamente şi materiale sanitare.
Dacă, în interpretarea şi aplicarea prevederilor art. 30 alin. (2) din Normele metodologice privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 774/2023, cu modificările şi completările ulterioare, raportat la pct. 3 din secțiunea 1 din anexa nr. 2 la Normele metodologice aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.012/2013, medicii de familie/de medicină generală care participă la constituirea unui centru de permanenţă, asigurând continuitatea asistenței medicale primare în regim de gardă, în cabinetul propriu, în spațiul pus la dispoziție de unul dintre medicii asociați sau în spațiul asigurat de echipa medicală, trebuie să justifice modul de cheltuire a tarifului orar majorat cu 50% prevăzut pentru cheltuielile de administrare şi funcționare ale cabinetului, precum şi pentru costurile cu dotarea şi menținerea trusei de urgență cu medicamente şi materiale sanitare.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.284 în dosarul nr. 15/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Bihor – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, în dosarul nr. 3079/111/2022, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă salarizarea poliţiștilor de penitenciare care nu ocupă o funcţie similară, în accepţiunea prevederilor art. 7 lit. g) și art. 39 alin. (1), (2) și (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, se poate dispune la nivelul maxim al coeficienţilor de ierarhizare menţionaţi în statul de organizare de la nivelul penitenciarului în care aceștia sunt încadrați, raportat la prevederile art. 2 din anexa la Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 211 din 1 martie 2023; art. 2 și art. 4 din anexa la Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 745 din 17 iunie 2022; art. 10, art. 21 alin. (1), art. 93 alin. (1) și (3), art. 193 alin. (2) din Legea nr. 145/2019; anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 0610/2017; anexa la Ordinul ministrului justiţiei nr. 3826/2017; art. 1 și 2 din Ordinul ministrului justiţiei nr. 228/2020.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.285 în dosarul nr. 509/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Alba – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă, în dosarul nr. 357/107/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă reclamanţii-cadre militare, angajaţi ai inspectoratului judeţean de jandarmi, pot beneficia, în baza principiului nediscriminării şi a principiului egalităţii prevăzute de art. 6 lit. b) şi c), raportat la art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, de drepturi salariale corespunzător unui coeficient de ierarhizare de minim 4,70, drepturi acordate altor cadre militare ce ocupă funcţii similare în cadrul altor inspectorate judeţene de jandarmi şi, în caz afirmativ, dacă operează limitarea prevăzută de art. I alin. (16) din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.286 în dosarul nr. 562/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Ialomiţa – Secţia civilă, în dosarul nr. 6075/118/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
„Dacă din interpretarea dispoziţiilor art. 38 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 462/2006, cu modificările ulterioare şi a art. 150 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru funcţionarii publici cu statut special (poliţişti de penitenciar), la calcularea indemnizaţiei cuvenite pentru perioada concediului de odihnă trebuie avute în vedere sporurile de noapte, de izolare, de pază şi supraveghere, precum şi compensaţia de risc/pericol de care aceştia au beneficiat în perioada de activitate.”
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.287 în dosarul nr. 3034/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Braşov – Secţia civilă, în dosarul nr. 2897/62/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept:
Dacă, în interpretarea art. 685 coroborat cu art. 901 din Legea nr. 567/2004, printre beneficiarii pensiei de serviciu se regăseşte şi personalul conex din cadrul instanţelor şi parchetelor.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.288 în dosarul nr. 3068/1/2024
Respinge ca inadmisibilă sesizarea formulată de Curtea de Apel Cluj – Secția a IV-a pentru litigii de muncă și asigurări sociale privind lămurirea următoarei chestiuni de drept:
Dacă, în interpretarea şi aplicarea art. 56 alin. (2) din Codul de procedură civilă coroborat cu art. 131 alin. (4) şi art. 139 lit. l) din Legea nr. 263/2010, precum şi art. 2 alin. (2) din Statutul Casei Naționale de Pensii Publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2012, casa locală de pensii, entitate fără personalitate juridică, poate sta în judecată în calitate de pârâtă în litigiile în care se contestă o decizie emisă de aceasta în temeiul art. 179 din Legea nr. 263/2010, în contextul în care casele teritoriale (județene) de pensii asigură reprezentarea în instanță în litigiile în care sunt parte ca urmare a aplicării dispozițiilor Legii nr. 263/2010.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.289 în dosarul nr. 3039/1/2024
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Craiova – Secția Contencios administrativ și fiscal, în dosarul nr. 1553/104/2023, pentru pronunțarea unei hotărâri prealabile privind dezlegarea următoarei chestiuni de drept:
„În contextul suspendării raportului de serviciu în conformitate cu dispozițiile art. 86 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici cu modificările şi completările ulterioare, art. 86 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici dă dreptul funcționarului public de a solicita și în același timp incumbă obligația angajatorului de a acorda despăgubiri reprezentând dobânzi penalizatoare și actualizarea cu indicele de inflație a drepturilor salariale în condițiile art. 166 alin. (4) din Codul muncii, art. 1531 alin. (1) și alin. (2) teza I şi art. 1535 alin. (I) din Codul civil”.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.290 în dosarul nr. 9/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Sibiu – Secţia I civilă, în dosarul nr. 859/85/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile prin care să dea o rezolvare de principiu asupra următoarei chestiuni de drept:
Dacă foştii grefieri, în prezent pensionari, beneficiază în vederea stabilirii pensiei de serviciu potrivit Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice, de valoarea de referinţă sectorială 605,225 lei, la care se adaugă sporurile cuvenite conform art. 685 alin. (1) din aceeaşi lege pentru ultimele luni de activitate anterioare depunerii cererii de pensionare.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.291 în dosarul nr. 58/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Târgu Mureş – Secţia I civilă în dosarul nr. 5846/102/2023, privind pronunţarea unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
Să se stabilească dacă, în interpretarea dispoziţiilor art. 27 alin. (1 2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 astfel cum a fost modificată prin art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, arondarea creşelor de stat la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităţilor deliberative, prin decizie a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unităţilor de învăţământ care au nivel preşcolar cu program prelungit cu personalitate juridică sau unităţilor de învăţământ care au în structură învăţământ preşcolar reprezintă un transfer al întreprinderii, al unităţii sau al unor părţi ale acesteia către un alt angajator în sensul art. 173 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată, cu completările şi modificările ulterioare.
În ipoteza unui răspuns negativ la prima întrebare, să se stabilească dacă, în interpretarea art. II. şi art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2021, aprobată prin Legea nr. 17/2022 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale şi art. 33 din Hotărârea Guvernului nr. 566/2022 privind aprobarea metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, trimiterea făcută la dispoziţiile art. 28 alin. (1) şi (2) şi art. 36 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, impune păstrarea funcţiilor şi a drepturilor salariale aflate în plată în luna decembrie 2022, deţinute de personalul din creşe anterior arondării.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.292 în dosarul nr. 93/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Neamț — Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal în dosarul nr. 1416/103/2024, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
Dacă sporul pentru condiţii periculoase sau vătămătoare în procent de 15% din salariul de bază, prevăzut de art. 1, capitolul I, lit. B – Reglementări specifice funcţionarilor publici, din anexa nr. VIII – Familia ocupaţională de funcţii bugetare ”Administraţie” la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, poate fi acordat funcţionarilor publici din cadrul Direcției Municipale de Taxe și Impozite începând cu data de 01 februarie 2023, având în vedere limitările prevăzute de art. I alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, în condițiile în care acest spor nu era prevăzut/acordat în luna decembrie 2022.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.293 în dosarul nr. 194/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Galați -Secția conflicte de muncă și asigurări sociale în dosarul nr. 929/121/2023, privind pronunțarea unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
Stabilirea cuantumului sporului pentru condiţii deosebit de periculoase pentru medicii rezidenţi detașați pentru efectuarea unor stagii de pregătire în alte unităţi sanitare în baza Ordonanței Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanţarea rezidențiatului, cu modificările şi completările ulterioare, prin raportare la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
Dacă alimentaţia de protecţie prevăzută la art. 14 din Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare, poate fi compensată în bani.
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
Decizia nr.294 în dosarul nr. 196/1/2025
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia I civilă, în dosarul nr. 3022/85/2022, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
În interpretarea prevederilor punctului 1.4, nr. crt. 7 şi 11 din capitolul I al anexei nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, farmacistul şef de secţie cu atribuţii de gestiune beneficiază atât de majorarea salariului de bază avut cu 7,5%, cât şi de majorarea acestuia cu 5%?
Obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 30 iunie 2025.
După redactarea considerentelor şi semnarea deciziilor, acestea se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Biroul de Informare şi Relaţii Publice